Basfakta

 Senast ändrad 9 november, 2011 kl 20:49
 

Vad är 1:5?

Klassen med de största och mest verklighetstrogna bilarna! Någon har kallat den för ”Fattigmans STCC” och i början av 2000 talet hade man faktiskt ett ”sammarbete” med STCC där man var med på STCC tävlingar och visade upp bilarna, både i depå och på bana, Touring cupen kallades på den tiden ”Lilla STCC”.

1:5 är kanske inte den snabbaste av klasserna, men utan tvekan den tyngsta och mest spektakulära i flera bemärkelser. Bilarna väger runt 10 kilo, är nästan en meter långa, och kan trots detta nå imponerande hastigheter. Eller vad sägs om 0 – dryga 90 km/tim på under 3 sekunder på Västerorts dragracingbana?

Bilarna, som är bakhjulsdrivna, drivs med en 22,5 cc tvåtaktsmotor. Dessa motorer utvecklar 3-5 hk vid ca 17.000 rpm. Trimning är relativt fri i Touring. Vad som begränsar är den tillåtna bränslemängden som är max 700 ml. Under en final, som varar 30 minuter, är det inte tillåtet att tanka. Det har hänt mer än en gång att bilar fått bensinstopp med någon minut kvar att köra = för hårt trimmat. Då hjälper det inte att det gick fort i början av racet!

Bilarna har massor av inställningsmöjligheter. Den viktigaste är förstås däcken, som måste vara av gummi. Nuvarande däck ger mycket bra grepp och håller förhållandevis bra, man kan utan problem köra en final på 30-35 minuter och använda dom däcken till efterföljande träningar. Sedan kan man arbeta med caster, camber, toe-in/toe-out både fram och bak, krängningshämmare, fjädrar och stötdämpare, differentialen samt kopplingen.

I denna skala återfinns såväl buggybilar, 2-hjulsdrivna, samt banbilar av olika slag, det som tävlas med under SBF i Sverige är dock banbilar.

Banbilarna kan delas upp i 4 olika klasser, F1-bilar, Truckar (lastbilar) sportbilar och vanliga touringbilar. (Typ STCC, BTCC) I Sverige är touringbilarna och GT bilarna vanligast förekommande och det är också i dessa 2 klasser vi kör tävlingar i Sverige. GT är ett mellanting mellan truckarna och touringbilarna, där skillnaden mest ligger i materialet på tex bärarmar. På GT är dessa av plast för att hålla kostnaderna nere, vidare är trimningen förbjuden, hydrauliska bromsarna, oljediffar och speciella pipor samt luftfilter likaså. Allt för att hålla kostnaderna nere.

Tävlingar

Tävlingar arrangeras runt om i landet, Sverige Cupen brukar innehålla 5-6 tävlingar under säsongen. Antalet deltagare brukar ligga mellan 25-40, totalt deltog 59 förare i förra årets cup. På kontinenten tävlas det flitigt i 1/5. GP-tävlingar körs i de flesta Europeiska länder, sedan ett par år tillbaka körs årligen också ett EM. 2011 kördes också det VM:et i klassen i Brest i Frankrike, det kommer att köras vart annat år hädanefter.

Kostnader

Vad kostar då en 1:5-bil? En bra begagnad bil, hyfsat välutrustad och mer eller mindre tävlingsklar får man för 6 –8.000 kronor. Driftskostnaderna under en säsong är förhållandevis låga, bilarna är gedigna och tål mycket stryk. När det går sönder är det i regel relativt billigt att reparera, det som är den stora kostnaden är däcken men där avgör man ju själv hur mycket man vill göra av med.

En ny bil kostar i ekonomiversionen ca 9.000 kronor, (standardklassen, GT) fullt tävlingsklar touringbil ca15-25.000:- Bilarna levereras normalt färdigmonterade, karossen skall lackas och servon monteras.

© 2011 Radiostyrd Bilsport Suffusion theme by Sayontan Sinha