Tips

 Senast ändrad 26 november, 2011 kl 09:54
 

Nybörjartips

På den här sidan kommer vi succesivt att lägga in tips för Dig som inte hållt på med 1/5 tidigare.

Har du frågor är du alltid välkommen att skicka ett mail till largescale@radiostyrdbilsport.nu så ska vi försöka hjälpa till.

Var kan du köra din bil?

Största utbytet får du av att köra på bana. Ta reda på av din återförsäljare var närmaste bana finns, finns även en lista på radiostyrdbilsport på klubbar som är anslutna till SBF. Om du kör på annan plats, var mycket noga med säkerheten! Tänk på att bilen väger ca 10 kilo, och den kan orsaka allvarliga skador om den träffar en människa! Det är alltid du som förare som har det fulla ansvaret!

Tävling

Oavsett om du har tävlat förr eller inte så vill vi rekommendera att du börjar. För att tävla måste du vara med i en klubb och ha en licens, är du osäker på om du kommer att fortsätta så går det alltid att lösa ett utbildningsintyg, detta hjälper dig klubb dig med!

Erfaren eller nybörjare – du är alltid mycket välkommen att vara med och tävla, och det är så du kommer att få maximalt utbyte av din bil. Finns inget bättre forum att få hjälp och tips med bilen än på tävlingsbanan, 30-50 personer med samma intresse samlade i 3 dagar! Träningen du dessutom får på en tävling går inte jämföra med när du ligger ensam på banan eller kör mot kompisarna!

 

Hur kommer jag igång?

Du har nu en nästan färdigmonterad bil framför dig. Men lite återstår innan det är dags att dra igång den, så här kommer lite tips.

Servon skall monteras, till styrningen finns det 2 alternativ du kan använda, antigen så kör du med ett ”jumbo” servo till styrningen eller 2 st mindre servo. Det senare alternativet har blivit mer populärt dom senaste åren och ska ge en direktare styrning! Sedan använder du 1 servo för gas & bakbroms samt ett separat servo till frambromsen. Till detta behöver du en radio som har 3 kanaler så kan du ställa bromsbalansen mellan fram och bakbroms direkt på radion. Glöm inte att aktivera Failsafen på radion! Den fungerar som så att bryts kontakten med bilen så har du förinställt att bilen automatiskt bromsar vilket kan förhindra svåra skador både på bil/egendom och personer.

Mottagaren lägger du lämpligen i en mottagarlåda vilket levereras med bilen. Tänk på att lägga något mjukt runt mottagaren för att skydda den. Har du kört i vatten/fukt öppna alltid upp mottarlådan efter körning och se till att det är torrt!

Däck – Idag kör vi med 2 olika märke på däcken, GRP och PMT. Där det bästa är att prova sig fram vilka man tycker passar bäst till sin körstil. GRP däcken ligger något lägre i pris medan PMT sägs ha ett bättre grepp, ett bra allround däck är dock PMT V2H05 Däcken som du använder till tävling kan du sedan använda på efterföljande träningar!

Kontrollera att alla leder löper lätt och inte kärvar samt spänn skruvar på både över och undersida regelbundet då dom gängar ut sig från plasten.

Nu återstår karossen. Vill du göra det lätt för dig så maskera insidan av alla rutor och lacka! Ta bort maskeringen och ta ut sidorutorna så att motorn får kylning. Vill du inte lacka själv så finns det flertalet aktiva som gör detta mot en kostnad med väldigt bra resultat!

Nu återstår att olja in luftfiltret. Skall göras ofta för att skydda cylinder och kolvring. Ha som regel att alltid kontrollera filtret efter varje körning och byt ut vid behov!

Blanda lite bensin. 95 – 98 oktan blyfri med 3% tvåtaktsolja för ZENOAH, går även utmärkt att köra på miljöbränsle!

Kör en tank (ca 40 min) utan att varva för mycket, sedan kan du börja gasa på.

Men innan du startar, glöm inte att ladda ackarna. Fäst inte ackarna med buntband då dessa ibland går av och du riskerar att tappa acken och därmed i värsta fall hela bilen. Silvertejp kan vara ett bra alternativ.

Sist, men inte minst, kolla alltid radions funktioner innan du startar motorn!

Ha det så kul – och välkommen ut till landets alla banor!

1. Var noga med att alltid ha ett väl inoljat luftfilter när du kör, resultatet blir annars att kolvringen slits med sämre kompression/effekt som resultat.

2. Dreven – använd Loctite eller annan låsvätska på insexskruvarna som håller dreven på plats. Annars kommer de garanterat att släppa. Ett annat tips är att mycket noga göra rent skruv och gängor med t.ex. kemisk ren bensin. Drar du sedan skruvarna hårt sitter de även utan Loctite. Men det förutsätter att det är 100% rent från olja och fett. Bakom det stora huvuddrevet i plast (FG m.fl) finns en medbringare med 4 st gummibussningar. Var noga med att kolla dessa då och då, bör bytas med jämna mellanrum.

3. Diffen behöver skötas om då och då, efter ett par tävlingar kan det vara dags att riva ner den för en rengöring och sedan peta i lite nytt fett innan den monteras ihop igen. Kontrollera även de utgående axlarna samt hjulaxlarna. ”Hundbenen” på drivaxlarna sliter gärna upp gropar i hjul- och diffaxlar.

4. Oljeblandning – Det talas om att man kan köra på mellan 2 – 4%, lite beroende på yttertemperatur. En ny motor kan man köra in på 4% för att sedan gå ner på 3%.

5.Apropå inkörning, man behöver inte vara överdrivet försiktig med en ny motor eller ny kolovring, men den första tanken kan man ta det lite lugnt. Sedan brukar det gå bra att under 2:a tanken börja stå på ordentligt. Kolvring byter man efter säsongen om man skött filtret ordentligt (Zenoah).

6. Karossen – ta upp sidorutorna för kylningens skull, dock inte nödvändigt att ta upp bakrutan men detta gör man för att enklare kunna starta bilen, detta kan dock påverka lufströmningar över vingen negativt.

Inom kort hoppas jag kunna komma med lite intressanta inställnigstips kompletterat med lite bilder.

Lycka till  och skicka ett mail till largescale@radiostyrdbilsport.nu om du undrar över något!

© 2011 Radiostyrd Bilsport Suffusion theme by Sayontan Sinha